9 maj 2011

Där det gör som mest ont

 
Jag är visst nere och rotar i det mörkaste mörkret just nu.
Där det gör som mest ont.
Där det är som obegripligast,
både vad han sa och att jag svalde det. Stannade kvar.

Men du ska veta syster att för dens skull är jag inte på botten.
Jag är så stark att jag orkar se det värsta.
Inte utan tårar, inte utan ilska.
Men först nu orkar jag se det.
Så varning för smärtan som kommer kanske jag kan säga.
Minnet i det förra inlägget har jag aldrig fixat att berätta för någon. Så äcklad blir jag. Och jag inser att det inte är lätt att läsa om heller.

Men jag tror att det är viktigt att sätta ord även på äcklet och skammen. Det är när det kommer upp till ytan som vi flyttar det en bit utanför oss. Som vi kan se att vi inte gjorde något fel. Att skulden var hans.

Och där i mörkret, i det äckligaste, obegripligaste, där ryms det starkaste övertygelsen om att vi måste lämna honom bakom oss.

Den här veckan är egentligen hektisk. Men det är visst nu det kommer fram. Och jag har lärt mig under den här resan att kroppen berättar när den är beredd att bearbeta. Så det kommer nu. Det som fortfarande förlamar mig i tanke och handling ibland.

När den här perioden är över hoppas jag att delar av det han rev sönder då ska ha läkt.

Styrkekram till dig syster, och till mig.

5 kommentarer:

  1. Hej Syster!
    Jag har varit på semester i New York med 3 av mina bästa manliga vänner och har nu precis kommit tillbaka och uppdaterat mig på din blogg, jag har saknat den :)

    Jag läser dina inlägg nedan och ryser av obehag i den igenkänning jag känner. Men jag blir också glad för att du har hittat din styrka och står stark.

    Jag fick en flashback när vi landade på Arlanda igår och skulle hämta ut våra bagage.

    Jag reste många ggr med mitt ex utomlands och jag minns hur jag alltid var på spänn och hade ont i magen (under hela resans gång i princip iofs)varje gång vi hämtade vårat bagage eller stod i köer någonstans på alla dessa flygplatser.
    Alltid flackade hans blick, alltid gav han sin uppmärksamhet till andra och min oro och klumpen i magen växte. Jag kände mig ledsen och sårad. Varför vet jag inte egentligen men känslan var obehaglig, som om han alltid letade efter någon annan att vila sina ögon på. Antagligen var det min svartsjuka som gjorde att jag kände så här men det var oerhört jobbigt att känna på det viset. Jag vet inte om du förstår hur jag menar när jag försöker beskriva detta det är svårt att sätta ord på.

    När jag igår stod och skulle hämta mina väskor tillsammans med mina vänner så slog det mig att den hemska känslan som jag alltid hade tillsammans med honom när vi reste inte fanns i min kropp. Den var inte där och jag var lugn och glad.
    Jag minns den med obehag och jag är tacksam för att jag slipper känna den.

    Jag känner mig starkare än på mycket länge.

    Stora soliga kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt att du har varit i New York! Det låter precis som något du behövde göra :-). Ja, det känns väldigt fin att ha den här styrkan nu. Och jag känner att jag behöver rannsaka en hel del så att jag äntligen hittar ett beteende som passar mig. Som inte bara är anpassning.

    Jag förstår precis din flashback och att den är svår att beskriva. För mig var det den där ständiga otryggheten, osäkerheten vad han skulle hitta på. Han försatte mig i den. Jag brukar beskriva det som att han var "pålitlig" fyra gånger av fem eller tre gånger av fem. Sen kom alltid den där opålitligheten fram igen. Det innebar att när jag uttryckte oro kunde han oftast visa: men jag gjorde ju rätt då och då och då. Vad oroar du dig för?

    Sen kom alltid de gångerna han gjorde fel, jag visste inte hur ofta, men de kom. Det var allt det som skapade oron, otryggheten. Även om han alltså tre gånger av fem, just den isolerade gången kunde säga att den var obefogad. Hänger du med på hur jag tänker?

    Det man inte ser när man är så inne i beteendet är helhetsperspektivet. Nämligen att även om han ofta gör rätt så gör han ju regelbundet fel och då kan han inte förvänta sig att vi inte ska känna oro.

    Han kräver att vi inte ska känna oro. Men egentligen framkallar han oron med flit.

    Därför så härligt, minns den känslan du kände när du insåg att obehaget var borta. Det är din kropp som berättar för dig att du har gjort något som är rätt för dig. Så ska det kännas!

    KRAM och välkommen hem.

    SvaraRadera
  3. Hej Syster!
    Jag behövde det verkligen. Att få umgås med "normala" människor på en resa för första gången på 4 år var härligt och befriande :)

    Du beskriver det så bra. Precis så är det och det kanske är därför man tror att man håller på att bli galen och att man bara inbillar sig en massa saker eftersom han mestadels gör rätt.

    Jag hittade en annan sida som tar upp psykisk misshandel och där tar författaren av texten upp hur ett gräl kan se ut mellan en psykisk misshandlare och den utsatta. Det stämde så bra in på mig och mitt ex och våra diskussioner. Det stämde nästan till punkt och pricka även rent ordamässigt. Läskigt!


    Så här såg konversationen ut (på engelska dock)

    The Arguing Style of a Toxic Man

    Here I give you a typical argument with Toxic Man

    Her: It breaks my heart that you apparently don't care about hurting my feelings. You haven't even apologized.

    Toxic Man (Loud, angry, and defensive [as usual] when confronted with a grievance): APOLOGIZE!? FOR WHAT? I didn't do anything! I begged you repeatedly to let me read the damned book, for crissake!

    Her (not wanting to get verbally slammed, like she knows, from past history, is now surely coming her way): Never mind. Forget it.

    Toxic Man (Still angry and sarcastic): I'm sorry... I just don't get it... I don't have a supreme ANALYTICAL SUPER BRAIN like you!

    Her (fully aware now of the verbal onslaught that is going to take place): "Supreme analytical super brain"?

    Toxic Man (still sarcastic and angry): You have to analyze everything to DEATH! It is hell living with you. You can't ever let anything rest!!!

    Her: I don't analyze everything to death.

    Toxic Man: Yes you do. And you always have an attitude. People are always coming up to me and asking me what's wrong with you. 'What's wrong with your girlfriend tonight? Is it okay if I go sit with her? She won't get mad will she?' They're even scared to go sit down by you! They are just being polite when they do.

    Her: They are not. You're making that up.

    Toxic Man: No I'm not, you're just too stuck on yourself to see. You think you are better than everybody else. And you mysteriously can switch from bad health to good health when you're mad, which you always are. You are an angry, ANGRY woman. A VERY BITTER WOMAN! WHY ARE YOU ALWAYS SO ANGRY AND BITTER?!

    Her (regretting the fact that she even brought it up to begin with): I'm not always angry. I'm lonely and you're always mad at me and yelling at me.

    Toxic Man: LONELY! HA! I'm with you all the time. What do you want me to do? Handcuff myself to you?! You are so damned controlling, everything has got to be about you and what you want. AND I NEVER YELL AT YOU, THAT'S ALL IN YOUR DAMNED HEAD!

    Her: Never mind. You just don't get it.

    Toxic Man: No, you just don't get it! You think everything is supposed to be about you, and if someone doesn't wrap themselves around your stupid life you get all in a tizzy about it. Everything has to be your way. You. You. You.

    Her: Let it rest, will ya?

    Toxic Man: Let it rest? You've had it in for me ever since you woke up this morning. You can't ever give me a restful minute without being in my face about something I did wrong again. The list goes on and on! You're always playing mind games with me. You're always on my ass about something. YOU ARE NEVER HAPPY! I'm sick and tired of you always being on my ass! You can stay here, I'm going into town, I can't stand to be around you anymore. Here I'm just the houseboy for a bunch of lazy, spoiled kids, anyway.

    Texten kommer från sidan: http://tigressluv.com/toxicmen.html

    SvaraRadera
  4. Jag kände också igen mig. De där grälen, fy vad hemska, det snurrade så fort. Jag läste böcker om kommunikation i relationer för att lära mig att parera. Det ledde egentligen bara till nya knep från hans sida. Om jag inte lär honom distrahera mig med skenmanövrar utan höll mig till ämnet tog han till mer allmänna argument om hur olika vi var, om jag inte lät mig nöja med det kunde han prata om att män gjorde som han, när jag inte köpte det var problemet att jag skulle analysera allt, sen drog han gärna in min familj och mina vänner, allt sårade men när jag stod på mig til sist. Då längst bort fanns ultimatum: Men gå då! kunde han säga. Om inte heller det bet, om jag sa att det inte kunde göras till en fråga om att gå eller stanna, att han inte borde ställa saker på sin spets sa han: Men det är DU som ställer saken på sin spets. Om jag inte gav mig då. Då fanns hotet om våld.
    snipp snapp snut... så var diskussionen slut.

    Puh och jag som undrade hur det kunde vara en så kamp att försöka nå fram. Inte så konstigt när han bara ville bekämpa.

    Jag ryser när jag tänker på det samtidigt som jag är lättad så lättad att det är över.

    Undrar när minnena ska sluta göra sig påminda, men jag märker ju att det går i perioder och att jag blir starkare och starkare i förhållande till dem.

    Hur har det varit att komma hem igen då? Känns det som att du har fått lite nya perspektiv?
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Syster!
    Så sa mitt ex ex också. "Men gå då!" "Vad fan är du kvar för då?" "Gör slut då!"

    Det enda jag ville var att nå fram. Få honom att förstå att han sårade mig, få honom att förstå mig och hur jag kände. Det var lönlöst och det slutade alltid med att problemen/diskussionerna förblev olösta och jag bad om ursäkt....krypandes, skräckslagen för att bli lämnad.

    Jag känner mig så stärkt efter USA-resan. Jag är gladare och ser lite ljusare på framtiden. :)
    För inte så länge sedan var jag omsluten av ett mörker utan ljus. Han var mitt ljus trodde jag då. Idag vet jag bättre. Bara jag kan hela mig själv och göra mig själv lycklig...ingen annan!
    Och definitivt ingen människa som beter sig som han gjorde/gör!

    Om 2 veckor ska jag träffa en man som jag kom i kontakt med på en konferensresa som jag var på med jobbet. (jag tror att jag har nämnt något om honom tidigare)
    Det är spännande men jag funderar också på om det kanske är för tidigt? Kanske är det för att jag kan lägga mina tankar och fokus på honom som jag inte längre mår lika dåligt? Jag vet inte om det är så bra. Kanske leder det till att jag inte bearbetar mina känslor för mitt ex tillräckligt?

    Jag vet inte :) Det ska bli roligt och uppfriskande att träffa honom iaf :)

    Kram

    SvaraRadera