27 maj 2011

Om du är ledsen

 Vi blir ledsna under den här processen också. Kroppen måste få släppa ut sorgen. Annars kommer vi inte må bra.

Det finns ingenting som lagar ledsnaden, ingen snabbkur, inget ryck upp dig. Men jag tänkte berätta vad jag tycker hjälper när känslan tar över.

- Först och främst tänker jag att känslan betyder att kroppen vill att jag tar itu med något. Det kan ta ett tag innan jag kommer på vad. En påtaglig risk när vi är ledsna är att vi låter hjärnan analysera sönder varje del av vårt liv så att allt känns fel. Men oftast finns det ju en avgränsad orsak och när vi har bearbetat den känns det bättre. Därför brukar jag när jag inser att något känns fel försöka möta känslan utan att analysera för mycket. Sitta stilla och bekvämt och andas djupt, låta känslan komma fram. Låta tårarna rinna ostörda. Tills jag känner mig färdig för stunden. Kroppen behöver att vi släpper fram det vi har kapslat in.

- Jag försöker att planera i tid med de vänner som jag mår allra bäst med. Att ta en fika eller middag, gärna ute för att komma bort. Det känns alltid bättre efteråt och man minns lite då hur det kommer att kännas sen.

- Vilken tid på månaden är det? Spelar hormonerna kanske in i hur du mår? Då behöver du inte fundera så mycket utan kan känna dig lugn i att känslan snart rinner av dig.

- Jaga inte upp dig. Det är en stark känsla och den påverkar dig nu, men det kommer inte att kännas så för evigt. Det mest sannolika scenariot är faktiskt att du till sist släpper och då kommer du att titta tillbaka med förundran: Vad sjutton såg jag hos den här personen?

- Gör det som känns bra. Lyssna på behaglig musik, ha på dig bekväma kläder. Tänk att dina varma tröjor kramar dig. Tillåt dig att sänka tempot. Köp något extra gott och tillåt dig att inte orka saker.

- Har du ett barn i din närhet? Umgås med det. Barn får oss att vara mer närvarande i nuet och skratta. Vi behöver få gråta ur oss, men kroppen vill ha skratt emellanåt.

- Går du och pratar med någon? Varje längre period av ledsnad, där det känns som att vi kör fast kan vi behöva hjälp att nysta i tankarna. När jag har gjort det har jag ofta upptäckt andra förklaringar till sorgen än det jag i min stressade hjärna hakade upp mig på.

- Omge dig med mjuka material, mjuka kuddar, filtar. Gå ut och promenera, även om det känns motigt, vi mår bättre och tänker bättre av dagsljus och rörelse.

- Ät mycket frukt.

- En dag vaknar du och känslan är bara borta. Vi vet inte när, men det bara är så.

Vad brukar du göra när du blir ledsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar