3 september 2011

Förändringen

Meningen med livet är att utvecklas.
Orden var mina egna, redan som 19-åring.
Och jag tänker att det var en klok attityd som jag hade redan då.
Jag vet inte om utveckling är meningen med det hela, men det ger mening åt allt som händer. Om man försöker att lära sig av motgångarna och misstagen, försöker att ändra på destruktiva beteenden, då blir man rikare och då blir saker som händer en mindre läskiga, mer hoppfulla och mer meningsfulla.

Alltså: motgångar rymmer också möjligheter, möjligheter att utvecklas. Om vi lär oss att bearbeta, acceptera och gå vidare. Då kan vi under processen bli starkare och starkare och komma närmare en insikt om hur vi vill leva, hur vi vill bli behandlade, hur vi vill behandla andra. Vad som är rätt för oss.

2 kommentarer:

  1. Ville bara säga TACK till dig. Hoppas du förstår vad din blogg,kloka ord, medmänsklighet och kunskap betyder för oss som tittar in. Du gör skillnad. Och ger hopp. TACK!!

    SvaraRadera
  2. Wow, tack själv! Så fint att höra, det är ju vad jag hoppas på. Att ni ska börja känna tro på er själva och era egna mål och behov. Stor kram, från en syster som blir rörd.

    SvaraRadera