5 mars 2012

Några tankar om ansvar

Att dra gränser för ansvar r en hjälp i förhållande till en manipulativ partner, eller har i alla fall varit för mig.

Så här tänker jag efter det jag har varit med om:

Han har ansvar för sitt beteende. Han har ansvar för att han behandlade mig illa. Att han inte lyssnade på mig eller gjorde några djupare ansträngningar att förstå mig. Att han satte sig i försvarsställning och vägrade att se att jag blev sårad av det han gjorde. Att han gjorde saker jag hade sagt att jag mådde dåligt av eller inte ville. Att han i sitt beteende signalerade att han inte respekterade mig för den jag var utan att jag måste bevisa mig värdig hans kärlek genom att ändra på mig. Att hans agerande fick mig att känna mig otillräcklig, att han sannolikt försökte ha mig kvar genom att kontrollera mig. Att han inte agerade med min utveckling för ögonen, att han inte såg sin roll. Att han inte tog ansvar för att jobba med sina dåliga sidor.

Omgivningen har ett ansvar för att he sett att saker var fel, men inte reagerat. För att ha skojat bort, trivialiserat, blundat för det som pågick och för att inte vilja ta ställning och därmed inte markerat att det som hände var fel. Därmed indirekt trivialiserat det som hände.

Men JAG HAR OCKSÅ ETT ANSVAR. Jag har ansvar för att jag stannade kvar så länge som jag gjorde. Att jag valde att resignera på vägen. Att jag i de olika situationerna valde att låta honom styra, att jag valde att anpassa mig, valde att hans åsikt om mig var viktigare än min egen åsikt om mig. Att jag valde att inte berätta hela sanningen för min omgivning. Att jag valde att inte be om hjälp. Jag har ansvar för att jag inte höll min egen hand, inte försvarade mina behov, mina uppfattningar, att jag blundade för det som pågick. Att jag tillät honom att definiera mig. När det egentligen bara är jag som vet vad som är bäst för mig. Jag har ansvar för att jag nekade mig själv det jag egentligen ville ha: ett tryggt och kärleksfullt förhållande, präglat av tillit och ett månande om varandras utveckling.

När jag gick inte bara signalerade jag till honom att hans beteende var fel. Jag tog ett beslut att ta ansvar för mitt liv och för att jag nu skulle ge mig ut på en vandring, ett sökande efter det jag själv ville ha. Det var ett beslut att inte tillåta honom att stoppa mig längre.

Jag tror att jag behövde den tid jag tog mig av flera olika skäl. Men för att se framåt, för att hitta ett sätt som är mer konstruktivt, för att kunna skydda mig själv mot liknande människor i framtiden är det nödvändigt för mig att erkänna: Jag hade både makt och ansvar, jag intalade mig själv att jag inte hade det, men jag hade det. Jag kunde ta beslutet att gå. Det var mitt ansvar att ta det beslutet. Och jag har fortsättningsvis både makten och ansvaret att fortsätta vägen mot mina mål. Jag kan inte skylla på det som har varit eller det han gjorde mot mig. Jag behöver inse att jag inte är något offer för omständigheterna, det är inte synd om mig längre. Min upplevelse gav mig både sorg och viktiga insikter. Jag har rätt att sörja, jag har ansvar att låta mig bearbeta allt och inte bara blunda. Jag har ansvar att vara ärlig mot mig själv.


Allt det här är jag skyldig mig själv. Att gå vidare. Att välja mig själv. Att välja att sätta mig i förarsätet, och inte bara åka med som passagerare.

3 kommentarer:

  1. Det du beskriver ovan är för mig en av de tyngsta insikter som ramlat över mig det senaste året. När jag väl förstod att jag faktiskt hade kunnat påverka förhållandet, att jag kunnat förhindra en hel del genom att lämna betydligt tidigare eller att åtminstone ha dragit gränser. Mina egna gränser, inte hans. Att jag hela tiden haft rätten och möjligheten att dra tydliga gränser, men bara låtit bli.
    Det gjorde så fruktansvärt ont att jag tror att jag ännu en gång gick sönder inuti.
    Men också viktigt.
    För precis som du skriver, med insikter kommer lärdomar och möjligheter att göra annorlunda i framtiden.
    Men ilskan över att jag inte rustades med förmågan från första början, hur blir jag kvitt den? Hur förlåter jag de som borde ha gett mig verktyg att veta mitt eget värde? Den frågan står överst på listan just nu, och är för tillfället fokus i min återhämtning.
    Tack för fin blogg. Ljus och värme/ T.

    SvaraRadera
  2. Jag upplevde också väldigt mycket smärta när jag insåg det, och det tog tid för mig att komma dit, men det är en väldigt viktig insikt för den talar om för en att man har styrkan och makten att bestämma över sig själv. Jag förstår att det är svåra frågor att bråttas med och att du behöver söka ditt eget svar på dem. För egen del hjälper det ibland att försöka tänka att andra inte har kunnat lära mig det för att de inte fullt ut visste om sitt eget värde. För så har det nog ofta varit just för de personerna omkring mig. Men det finns också rena strukturell i vårt samhälle där tysta och fogliga flickor belönas för det, bland annat, den där strukturen har jag svårare att sluta vara arg, på och vet du, jag tror man gör rätt i att fortsätta vara arg på det, och sen försöka jobba emot det på olika sätt. Vår väg framåt blir en lärdom för andra. <3

    SvaraRadera
  3. Tack kloka du. Du har så rätt. Och i tanken vet jag ju att ingen kan klandras, att vi alla har våra livsresor och att mina ansvariga vuxna förmodligen gjort sitt bästa utifrån just sina förutsättningar, men känslomässigt är det svårare att acceptera vissa dagar...
    Din blogg sätter återigen fokus på att vägen tillbaka handlar om en långsam process, och det är en stor tröst för mig. Ett år efter separationen är det fortfarande mycket som blöder och är söndertrasat inuti, och minnen som jag inte ens visste fanns fortsätter att försiktigt göra sig påminda. Tyst gråter jag tårar från ett decennium tillbaka som dränkt mig alltmer inuti.
    Sakta, sakta rör jag mig framåt, sträcker ut mig i vårsolen och vågar växa. Du påminner mig om att jag faktiskt kan. Trots allt som hänt, eller kanske just för att. Tack ännu en gång.
    En gång i tiden drev jag en anonym blogg, med något annorlunda fokus men lika brännbart ämne och med många okända följare. Först nu förstår jag till fullo hur mycket en främling kan påverka sina läsare med att dela med sig av sina erfarenheter/ <3 T.

    SvaraRadera