3 mars 2012

Tidigt en lördagmorgon

Hej Syster vaknade redan klockan halv åtta. Hon försökte somna om. Hade varit ute och dansat till sent på natten. Men ljuset där utanför fönstret var för lockande. Hon gav med sig till sist. En timme senare satt hon tjockt påpälsad på sin balkong. Lät musik blanda sig med fågelsången och lapade sol.

Våren är på väg syster. Vet du. Så mycket i mitt liv är öppet just nu. Men för första gången någonsin klarar jag av att njuta av det. Det har tre förklaringar. 1.) När jag blir nervös andas jag djupt, känner efter, observerar mina tankar. Accepterar att livet är föränderligt. Jag mår inte bra av att klamra mig fast vid saker för trygghetens skull. Jag söker, just nu i livet söker jag och kanske kommer jag alltid söka, av nyfikenhet på livet. Det är fint. 2.) Jag jobbar hela tiden på att koppla bort tankar på vad omgivningen ska tycka om det jag gör. Jag närmar mig en punkt som kan kallas ett viktigt delmål i resan. För när jag lever här och nu är jag väldigt nöjd med mitt liv. När jag däremot börjar fundera på vad andra tycker om det, då bjuder jag in negativa tankar om mig själv. Jag har ett val att inte bjuda in de tankarna. 3.) Det finns någonting i mig, eller nära mig som hjälper mig nu när jag har valt rätt väg för mig, när jag är öppen för hjälpen. Fast jag inte vet vart jag ska känns stegen på vägen tydliga, som att jag har en riktning i allt jag gör, som att allt som händer har en mening. Och jag känner att det finns en kraft, som om vi öppnar oss för den, ger mig så många oväntade vackra saker varje dag. Och dessutom: Ju tryggare jag känner mig i att jag är på min egen sida, gör val för min egen skull, inte för andras, desto lugnare blir jag i tillvaron.

Hur är din helg syster? Gå ut en promenad i den sköna vårsolen tycker jag. Det hjälper. 

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar