1 februari 2012

Tröjan du hatar



Vännen.
Man får vara arg också. Det är faktiskt hemskt skönt ibland.
När jag hade min argperiod för knappt ett år sen ungefär skrev jag massa arga ord på en ful t-shirt jag fått av honom och slet sönder den och jag tog faktiskt ut en hel hög med foton på honom ur mina fotoalbum och eldade upp dem under köksfläkten. (Finns dokumenterat tidigare i bloggen)

Och här är en härlig arglåt som jag blir så glad av att lyssna på.
Väldigt glad.

Tröjan du hatar

Samma killar har förresten gjort "När jag går ner"-låten som jag alltid har tyckt är en talande beskrivning av psykisk misshandel i en relation. Att det är så kan man ana i den här intervjun från the Voice som ur mitt perspektiv tyvärr skojar bort ett väldigt ärligt och modigt svar på frågan vad låten egentligen handlar om. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker det känns obehagligt att se. Eller jo, antagligen för att jag vet och anar allvaret i det han har upplevt, och så skojar alla om det. Precis som jag blev bemött av mitt ex när jag försökte ta upp hur dåligt hans beteende fick mig att må, bland allt annat han sa var hånskrattet, skämten på min bekostnad och försöken att skoja bort allt där... Och precis som en av mina dåvarande vänner brukade reagera när jag försökte anförtro vissa saker, genom att skoja om hans beteende tog hon udden av min upplevelse, fick hon mig att känna att jag inte hade rätt att känna vissa saker. Det är eftersmaken i denna intervju:

Här är klippet

Tack hursomhelst till er Norlie&KKV för dessa låtar!
Och nöj dig inte med mindre än respekt och ömsesidighet nästa gång.

Kära läsare, har du några bra arglåtar?

Se också Hej systers arglista på sidan Hej systers Spotifylistor.

;-).

PS:

Ju mer jag lyssnar på dem inser jag att det finns en hel del att bearbeta i de här låtarna, här är en till som är relevant för oss, en låt om att sätta stopp till sist:

Vi åker aldrig längre

4 kommentarer:

  1. Bra låttips :) Ja, "När jag går ner" handlar verkligen om psykisk misshandel, känner igen mig i den.. Jag har inte riktigt kommit till argstadiet än, men två låtar jag lyssnar på när jag vill peppa mig själv är "Krossa alla fönster" med Maskinen och "Fuck you" med Lilly Allen, riktiga "arglåtar" :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja :-) Lilly Allens låt är skönt arg. Maskinen har jag inte lyssnat på, men tänker göra nu, tack för tipset :-).

    Åh, min ilska fanns där under alla tårar. När jag väl hittade den var de maffig och full av energi. Jag minns det som en skön tid när jag stampade ut mina gränser. Den gav mig kraft att sträcka på ryggen och möta hans blick utan att hälsa, att känna att han inte rår på mig. Om du låter tårarna rinna, tillåter dig att känna, kommer du antagligen att hitta en ilska där också. Lev ut den och alla känslor som kommer på din väg, det är så man bearbetar och går vidare tycker jag. Och blir fri till sist.

    Men arg, lite arg på honom kommer jag nog alltid att vara, eller kanske inte på honom till sist. Att han blev den han blev, att det finns människor som blir som han. Det gör mig arg. Sorgsen. Ja, samtidigt, när vi lär oss att särskilja de här personerna från mängden blir det tydligt, väldigt tydligt vilka människor som vill ha och ge kärlek på riktigt.

    Långt svar... Hur är det med dig annars? Något du funderar över?

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag längtar faktiskt efter att känna ilska, det känns lättare än "tycka synd om honom"-fasen jag är i nu.

    Just nu är det jobbigt för de senaste dagarna har jag fått massa sms och meddelanden i röstbrevlådan med långa kärleksförklaringar där han bedyrar att insett hur fel han behandlat mig, hur mycket han saknar och älskar mig, hur bra allt skulle bli om jag gav honom en sista chans osv. Jag vet att jag är konstig som ens för en sekund tror honom, men hjärtat vill ju så gärna även om hjärnan skriker NEJ! Usch, önskar bara att han kunde acceptera mitt beslut och släppa mig, jag kommer ju aldrig någonvart annars. Det var 2½ månad sedan jag flyttade och visst känner jag mig starkare psykiskt nu men tydligen inte tillräckligt för att inte påverkas av honom. Dessutom är inget praktiskt löst ännu med vårt gemensamma hus m.m.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det hör till mönstret för en del av dem fina. Just allt det där lovandet. Men jag vill att du ska försöka att tänka på det här: På vilket sätt har han i handling visat dig att han älskar dig och bryr dig om att du ska växa som person (ord räknas inte, bara handling)? På vilket sätt har han visat i handling att hans mål är att du ska må bra, känna att du är en bra person, att han uppskattar allt du gör, att han är beredd att ställa upp för dig i samma utsträckning som du ställer upp för honom? Min erfarenhet är att det totalt sett är tvärtom i de här relationerna, man känner sig aldrig tillräcklig, älskad, att man duger, att man faktiskt är väldigt bra.

    Att han tycker synd om sig hör till också, men det är han som har försatt sig i situationen och det på ett sätt som har skadat dig, allvarligt till och med. Jag vill inte skriva på dig några känslor, du får känna som du vill, men jag vill vara ärlig mot dig, även om ärligheten gör ont. För det är att visa kärlek, att säga det vi utifrån våra erfarenheter faktiskt kan säga om en medmänniskas situation. Kanske har du inte mött det förhållningssättet förut, men håll ögonen öppna. Den sortens ärlighet som syftar till att hjälpa andra att nå sin fulla potential att dra egna gränser. säga nej till energitjuvar, det är kärlek.

    Så var bestämd. Låt honom inte inkräkta, ta inte samtalen, svara inte på sms, tror du det går? Han kommer att ligga på. Nu behöver du ta ansvar för att mobilisera ditt självförsvar. Vara ärlig mot dig själv på det sätt som låter dig växa. Äntligen börja gå den omtumlande men fantastiska vägen mot att älska dig själv. Låt mig veta vad du tycker om mitt resonemang, bara du vet vad som är rätt för dig, kom ihåg det. INGEN ANNAN VET, INTE JAG, INTE DINA FÖRÄLDRAR, INTE HAN, INTE DINA VÄNNER, INTE DINA KOLLEGOR, INTE HANS VÄNNER VET, BARA DU VET OCH DU HAR RÄTT ATT VÄLJA DET DU VILL.

    Jag hoppas jag inte yrar, jag har feberfrossa ikväll och ska just sova. Skriv till mig, jag svarar när jag kan, men svar kommer alltid till sist. Kram.

    SvaraRadera