1 januari 2012

Hej systers nyårslöfte




De kunde tvivla
Sätta parenteser runt mina ord
Säga nej och nja och vi får se
Och varför ska du det
Vad ska det vara bra för
Tänk på allt du måste göra
Tänk på tänk på tänk tänk tänk

Och om de lyssnade.
Faktiskt lyssnade kunde jag svara
Att jag har försökt
Jag har använt varje millimeter av mig för att göra som de sa.
Men det räckte inte till.
Det borde finnas mer av mig sa de då
Om jag bara tänkte till.

Men det var först när jag slutade tänka
Som jag hittade min känsla
Och om de hade kunnat begripa
Hade jag sagt till dem att det inte finns kraft
Där det inte finns känsla.

Och deras plikt.
Den är det mest värdelösa påfundet i världen.

Men jag säger inget.
För de tror att det är plikten som håller ihop.
När den egentligen gör att de aldrig kan leva på djupet
Uppleva på riktigt.
Utan bara prestera utan att verkligen existera.

Och jag har inget kvar att lyssna på.
INGET KVAR ATT LYSSNA PÅ.
Och det är inte mig det är fel på,
Det är ni som är avtrubbade
Och jag tänker aldrig mer försöka bli som er.


---
Kärlek in i det nya året!

2 kommentarer:

  1. Hej syster! Har du kommit på detta själv? Vilken författare du är. Jag läser allt du skriver. Du är så otroligt klok och kärleksfull trots det du gått igenom. Att bemöta hat med kärlek är det absolut bästa. Ser upp till dig och önskar jag blir så stark som du en dag. Jag är precis i min brytning nu och hoppas att livet snart har bättre att erbjuda bara jag finner den rätta vägen. Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej fina du, vad spännande! Livet kommer att ha så mycket mer att erbjuda, det är jag säker på. Vi har alltid ett val i livet och mitt val blev att bemöta honom med så mycket förståelse jag kunde, tills jag blev klok och tillät mig själv att inse att det inte togs emot av honom, att han inte var intresserad av att ge mig kärlek på det sätt jag definierar kärlek, att han var intresserad av kontroll. Det finns orsaker i hans bakgrund till att han gör som han gör, men ansvaret för hans handlingar är helt och hållet hans, och hittills har han vägrat och fortsätter att vägra att ta det. Det är då upp till mig att ta mitt ansvar för mitt liv och vad jag vill göra med det. Det är vad du står i färd att göra, och jag vill skicka med de orden, ta ansvar för dina problem, för att våga möta smärtan, belöningen väntar på andra sidan. Stånga dig inte blodig över en person som inte är beredd att ta ansvar för sina problem. Då tar du över ansvar för något som du inte har ansvar för att lösa.

    Kom ihåg att du är värdefull, det fanns en tid jag kände precis som du gör nu. Det går att komma så oerhört långt vidare. Och ja, det är mina ord, skrivna på bussen en dag på väg till jobbet. ;-). Tro på dig själv, bara du vet vad som är rätt för dig. Tack för dina fina fina ord. Kram och heja!

    SvaraRadera