21 november 2011

En ängels ord i ditt öra

Den fina väninna som jag bor med har en bunt kort med änglar på. På varje kort finns ett visdomsord som ska ge en styrka inför den kommande dagen. 

Vi drar varsitt över vår kopp kvällste vissa kvällar. Ibland har det satt igång intensiva samtal. Samtal av det slag att man känner att man verkligen lever. Vet ni vad jag menar? Såna där skratt och tårar,  uppgivenhet och motivation mixas så att man känner sig lite större i hjärtat efteråt.

Jag drog ett kort nyligen som bad mig att säga tre bra egenskaper som jag har. Om jag inte kom på något skulle jag be om hjälp av en vän.

Lätt tänkte jag. Men sen blev det tomt i skallen. Allt jag tänkte på lät tomt: ambitiös, noggrann, korrekt. Nej, det där är inte egenskaper som är renodlat positiva för mig tänkte jag. Syster, det blev så tydligt att jag sällan tänker bra tankar på det sättet om mig, trots att jag har som mantra att vara min egen bästa vän.

Min fina vän. Hon såg på mig rakt i ögonen och sa så fina saker. Att jag är så stark, att när man anförtror sig åt mig känner man att jag verkligen lyssnar, jag minns inte det sista men blev rörd.

På kortet fick jag även i läxa att varje morgon under en veckas tid skriva ner tre positiva egenskaper om mig själv. När jag känner självtvivel ska jag bara gå tillbaka dit och påminna mig.

Den första morgonen gick det så långsamt, jag kom inte på mycket som kändes ärligt. Men sen lossnade det. Varje morgon hittade jag fina bra ord som beskrev mig. Och varje dag kände jag en växande stolthet.

Jag är en hemskt fin person. Det är du också.
Så nu tycker jag att du ska göra min änglaläxa under en vecka från och med nu.

Okej? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar