14 oktober 2011

Hon som vill bli älskad

Hon som vill bli älskad skriker efter en famn.

Långt därinne,

skriker hon ge mig din kärlek

jag gör vad som helst

vad som helst

bara du älskar mig NU


Hon som vill bli älskad.

Då och då överrumplar hon mig

vill slänga all min värdighet överbord

allt jag uppnått ALLT

bara hon får det hon vill ha och hon ska ha det GENAST

annars känns livet helt meningslöst.


De dagarna när hennes skrik överröstar allt

då är motgångar svåra att ta

då längtar jag hem

hon vill nämligen bara ha ett hem där allt är klart

hon som vill bli älskad vill inte ifrågasätta

hon bara ropar SE MIG SE MIG SE MIG.

Och jag vyssjar och vyssjar

men ingenting hjälper.


Jag har lärt mig att hon skriker sitt skrik

påskyndad av alla besvikelser

för att hon vill veta, för att hon inte klarar av att lita på att hennes längtan är möjlig

hon tänker svartvitt, hon tror att om det inte händer nu händer det aldrig.

Hon som vill bli älskad vill vara med alla som vill vara med henne.

Och sörjer när de lämnar, även om hon vet att de inte är rätt eller bra fö henne.


Jag vaggar och vyssjar. För mitt huvud vet att hon kommer till ro snart.

Och att det sedan blir helt obegripligt att tänka sig att de där tankarna fanns i mig.

Då när hon tystnar är jag så stark igen.

Och då vet jag att var sak har sin tid.

Och att jag vinner på att lyssna på varningssignalerna.

För kära du som vill bli älskad.

Du vet att du inte är beredd att betala vad som helst.

Så kasta dig inte framför någons fötter.

Stå upp och se efter om det finns värme i blicken.

Om det finns gensvar och förmåga att faktiskt ge det du söker.


Snälla du som vill bli älskad.

Skrik inte så förbannat.

Jag vet att vi delar en längtan.

Men med dig i mitt öra går jag vilse.

Med dig i mitt öra tappar jag bort vad som är viktigt för mig.


Du kan skrika.

Jag lyssnar inte.

Men din smärta rår jag inte på.

Den lyser igenom alla skal.

Tills du backar igen.

Och jag kan njuta av stunderna som ges mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar