7 juni 2011

Hej syster och magkänslan


Hej syster har gjort ett magkänsleframsteg!
(Ja, det ÄR ett ord, jag lovar)

Allt går tillbaka till killen jag träffade i påskas i min hemstad. Jag har träffat honom några gånger till, men hela tiden varit tydlig med att jag inte vet vad jag vill. Att vi bor långt bort och att vi ju kan ses för att det är trevligt att ses. Han har varit med på det, men ändå mejlat och hört av sig så mycket emellan att jag tror att han var inställd på något mer, så efterhand började jag tänka att det kanske var möjligt. Han var så schysst och omtänksam och såg just till mina behov. Men vi lovade inte varandra något.

Så, mitt i allt träffade han en tjej i samma stad som han ville ge en chans. Vi hade en öppen och ärlig kommunikation om  det och eftersom jag kände att jag skulle ha gjort samma val om det var jag så kände jag inga klander. Jag sa att han kunde höra av sig när han hade bestämt sig.

Det gick inte länge innan han hade börjat lägga upp bilder på facebook, från hennes lägenhet från deras gemensamma middagar, det störde mig däremot. Först visste jag inte varför, men sen insåg jag att jag tyckte att det var respektlöst, han hade sagt att han skulle ge besked när han visste, det gjorde han inte, men i hans facebookliv var hon plötsligt väldigt offentlig. Han hade aldrig lagt upp bilder från våra träffar, så jag upplevde det som att det var en tydlig skillnad.

Så i lördags fick jag ett mess från honom. Det kom fram att han hade saknat att ha kontakt med mig och att han ville ses. Vi chattade och jag blev så ställd att jag sa att jag ville ses, eftersom jag kände att jag borde vilja ses eftersom jag sagt att det var lugnt att han utforskade det där.

Men efter att vi hade chattat klart kände jag mig konstig. Trång i bröstet, nedstämd, inte glad som man borde känna sig när man har kontakt med en kille som säger att vi måste höras snart igen.
Jag slog ifrån mig det. Men kände mig hela dagen i dag illa till mods när jag tänkte på det.

Sen funderade jag: Okej, då trodde jag att det skulle kännas okej att ses mer. Men nu KÄNNS det INTE okej. Det borde räcka för att avvakta. Men dessutom kände jag att det kändes respektlöst inte bara mot mig utan den där tjejen, jag vet inte varför han hörde av sig nu, men jag har sett att de hade kontakt bara för några dagar sen. Han kanske blev dumpad, men jag vill inte bli upplockad så fort, det kändes inte rätt mot någon. Och sen att han plötsligt vill höras tätt när jag bara är ute efter något flyktigt. Jag såg mönstret och tänkte lite på dig Jessie, först var han väldigt på, sen helt av och sen väldigt på igen. Magen gillade det inte.

Så ikväll meddelade jag att det inte känns rätt. Jag bröt. Jag lyssnade på min magkänsla. Kanske för första gången på länge med en kille som jag har sett lite mer.

Och vad mycket lugnare jag blev, och lättare sommaren känns nu.

Kram och hjälp, det här blev långt.
Men kontentan: Din kropp berättar så oerhört mycket om du är beredd att lyssna på den!

2 kommentarer:

  1. Hej syster!
    Vad härligt att höra att du följde magkänslan, så himla bra!!! Jag förstår att det känns bra, du valde dig själv (den viktigaste personen i ditt liv) före någon annan, bra jobbat! :)

    Jag ska också försöka mig på det i framtiden. Jag har så lätt att göra det alla andra vill (i det här fallet killar då) för att jag vill bli omtyckt och älskad.

    Jag tror bara att det blir tvärtom dock, att många kanske tappar respekten för mig när jag hela tiden tänker på dom och deras behov istället för på mig själv.

    Men det ska det bli ändring på from nu.


    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack :-). Mm, det var väldigt skönt. Mest skönt att inse att jag gjorde det. Att valet blev så mycket lättare då. Vi ska inte tvinga oss fram när magkänslan skriker nej. Åh, min kropp blev nog rätt nöjd också över att jag äntligen lyssnade.

    Jag känner precis igen mig i din beskrivning och jag tror att det ligger något i det där: När vi själva förringar våra behov är det svårt för andra att förstå och fylla dem. När vi inte värdesätter oss själva är det svårt för andra att se vårt värde. Sen ska vi komma ihåg att det inte ger någon rätt att bete sig respektlöst mot oss eller att utnyttja det.

    Men det är ändå något vi vinner på att jobba förbi.
    Jag tänker också på att det blir tokigt om vi slår knut på oss själva för att fylla en massa outtalade behov hos andra. Vi kan ju inte veta vad de egentligen tänker och upplever sig behöva från oss. Ändå försöker vi förutse det, och är hårda mot oss själva när vi inte gissar rätt. Det är lätt att gå vilse då tycker jag.

    Ja, vi är inne på helt rätt spår. Äntligen.

    SvaraRadera