18 september 2011

HEMLÄXA: Säg hej då



Syster.

Hur kapar man då banden, hur säger man hej då? För min räcker det inte att meditera mig fram insåg jag. Så jag vände mig till en mer handfast vän. Hon sa att hon hade fått rådet av en terapeut att skriva ett hej då-brev. Ett brev som inte är ämnat för honom. Du kan bränna det eller gräva ner det. Tanken är att det ska markera ett avslut.

Det här tror jag är extra viktigt när man har varit i en relation där ett av grundproblemen är att han aldrig har visat förståelse. Man har förklarat och förklarat och förklarat och det är sååå svårt att tänka sig att han aldrig kommer att förstå. Men genom att skriva det här brevet tar man makt över situationen.


Så: Sätt dig på en ostörd plats där du kan tänka ifred. Ge dig obegränsat med tid. Bestäm själv hur du vill ta avsked. Vill du sitta utomhus eller inne? Vill du ha symbolisk musik till eller tystnad? Ska det vara tända ljus? Hur som helst ska du känna att du har en plats som är din egen. Ta penna och massa papper, det är viktigt att orden bara ska finnas där på pappret. Det är du och pappret. Du och ditt hejdå. Skriv. Skriv allt du vill säga. från starten. Allt du i stunden vill säga. Skriv vad du tycker om det han gjorde, att du säger nej till det. Skriv också vad det har gett dig i form av nya insikter. Skriv skriv skriv. Tills du känner att du har skrivit allt det du behöver för ett avslut.

Tacka sedan nej till mer av det. Mer av honom, mer av destruktiva känslor. Tacka istället ja till det ljusa. Beskriv vad du säger nej till och vad du tackar ja till.

Ta sedan hej då. På allvar hej då.

---

Det här var dina sista ord till honom. Läs brevet högt för dig själv. Ta dig tid. Jag valde att avsluta med att spela en symbolisk självboost-låt och tända ett ljus jag har fått av min syster.

JA till ljuset.
NEJ till mörkret syster.


Innan jag förstör brevet ska jag skriva några ner några av insikterna som jag tror kan vara till hjälp för er. Sen ska jag gå till en strand. Elda upp ark för ark. Sen är det över.
Sen kan det börja.

---

Jag tror på dig och din förmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar