9 maj 2011

Men sug då!



Igår kväll, på bussen på väg hem plågades jag av ett av mina mer smärtande minnen. Jag tänkte på sommaren, mindes senaste sommarsemestern.

Vi åkte till Österlen. Som han hade pratat om att han ville dit, alla år vi var tillsammans. Jag ville också och när vi bestämde att vi skulle planera halva semestern var tänkte jag att han i alla fall skulle kunna gå med på det förslaget. Det gjorde han, men mycket motvilligt. Klagade och ojade sig under de två månader jag försökte planera. Var skeptisk till alla mina förslag, fördömde min tidsplan. Fast vi skulle få planera två veckor var ville han inte ens åka dit en. Till sist var jag så slut och nervös och orolig att allt skulle bli ett fiasko.

Jag hade tänkt att vi skulle hinna träffa mina systrar tre dagar och resa runt fem till sju dagar. "Fan, tror du jag vill vara med dina systrar i Tre dagar?" (då var tanken att jag skulle vara med hans familj och vänner under två veckor innan). Det slutade med att under systerdagarna tog jag honom själv till Köpenhamn en dag, gick vi och åt själva eftersom han ville äta på restaurang under semestern. Han skällde på mig när jag körde bil och de satt med. Det var så förnedrande.

Åh, jag mådde så dåligt av att se att systrarna tassade runt honom, inte bara jag själv. Ändå var jag lättad. Han gjorde inte något uppenbart dumt mot dem. Om man inte räknar med att han gick och la sig en kväll när vi satt och umgicks med min lillasysters vänner (jag visste att det var märkligt, så gjorde han inte annars och så hade jag absolut inte fått göra med hans vänner, men de visste ju inte) och att inte vilja följa med på besök till den andra systern en kväll. I stället fick jag sura mess om att jag skulle komma hem.



Sen skulle vi vidare till Österlen. Några vackra lite lugnare dagar följde... Så lustigt i efterhand vad jag betecknade som lugnt. Det var lite lugnare i jämförelse med det andra, även om han var jättesur att jag hade bokat in visserligen mysigt boende på fina platser till bra priser, men att vi måste köra till restaurangerna så att han inte kunde dricka så mycket. Lösningen blev att han drack och jag körde. Ändå klagade han på min planering.

Vi hade haft det hyfsat fint. Det innebar att alla utflyktsmål som jag hade planerat dissades totalt på förhand. Jag fick bränna massa energi på att övertala och var så nervös varje gång vi kom fram att han inte skulle tycka att det var värt det. Det var värt det tyckte han sen. Han gillade allt och mitt skeva jag tänkte vad bra, utan att se all smärta i mig som hans kritiska blick skapade varje dag. Vilken oro och trötthet.

Sista natten på Österlen, vi bodde på ett underbart fint ställe med en fantastisk trädgård. Vi hade ätit gott på en gästgivargård och han hade druckit gott.

Jag var äntligen lättad, allt hade gått bra, han var nöjd. På rummet ville han ha sex och jag såg det som ett bra betyg, att jag dög.

Jag var glad, bestämde mig för att ta mer initiativ än jag brukade, hängav mig. Han ville alltid att jag skulle ge honom oralsex (han vägrade att göra detsamma för mig). Jag hade inget emot det om jag fick göra det på eget initiativ. Men han brukade trycka mitt huvud neråt och hålla fast det så jag fick säga till att stopp jag vill inte. Då slutade han, men gjorde om det senare. Jag hade förklarat att jag fick starka obehagskänslor när han höll fast mitt huvud.

Den här gången ville jag egga honom, jag nafsade runtomkring, närmade mig försiktigt, på mitt sätt, hade det fint, njöt för första gången på länge jag kände mig lycklig, så här ska det ju kännas! Så plötsligt spänner han sin kropp, blir stel, spänner kalla blicken i mig, håller fast mitt huvud ryter "Men sug då!" och trycker mitt huvud mot sig.

Jag blir helt ställd. Tappar all lust. Här försöker jag göra något för honom och han förnedrar mig på det sättet. Syster i denna stund inser jag. Jag har gått med på mycket förnedring. Kompromissat bort mig själv. Men jag kan inte. Det här kan jag inte. Jag tar mig loss, klär mig och går ut. Sitter i den vackra trädgården i den vackra julinatten och hjärtat slår upp i öronen. Jag är arg, jag gråter, jag känner att vad jag än gör blir det fel. Men jag inser också att han har gjort fel.

Han kommer inte efter. Jag sitter där en timme.

När jag till sist går in ligger han och läser och blir irriterad över att bli störd. Jag frågar hur han skulle känna om jag gjorde likadant och sen ber han motvilligt om ursäkt med tillägget att "han tappar lusten när jag ska retas så där" säger han. Jag tänker att jag kanske inte vill ha sex med honom om det ska vara så. För första gången tänker jag det.

Tror ni inte att vi ändå kramas senare? Att jag ändå säger att jag älskar honom? Det är ju sista kvällen på den semester som jag kämpat så för.

Jag gråter för jag ser hur illa det var att jag måste kämpa så.

Den djävla sjuka djäveln.

Så klart är det inte kramen eller de ljusa sidorna jag minns mest av den semestern. Jag har många vackra fotografier från de dagarna. Men när jag tänker på den tiden minns jag osäkerheten och frågorna i mina systrars ögon. Jag minns hur de vackra vyerna väckte en längtan i mig som fick ögonen att tåras. Men mest av allt minns jag "Men sug då!".

6 kommentarer:

  1. Ja, den jävla sjuka jäveln, jag håller med dig. Så fruktansvärt för dig, och så bra att du tagit dig ur. Jag har också tagit mig ur, men mitt ex fortsätter att misshandla mig psykiskt via vårt barn. Jag läser din blogg och den är mycket, mycket fin.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Visst hjälper det varje gång någon säger vad fruktansvärt? Även när man har kommit så långt att man inser det själv att det var fruktansvärt? Vad bra att du har tagit dig loss och vad lågt och uselt att använda sig av ert barn för att komma åt dig. Jag är tyvärr inte förvånad :-(. Men jag tänker att din styrka kan hjälpa ditt barn långt att se igenom hans beteende i framtiden.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Hej syster!

    Jag kände igen din PANIK i ditt liv med honom. Hela jag spände mig av berättelsen. Den tjocka, tunga, laddade känslan inombords. Som du DAG och NATT gick omkring med.

    Bara JOBB är det med dessa män, fysiskt jobb och psykiskt jobb. Ord som "helt slut, utmattad, leva som ett frågetecken" beskriver vår tillvaro.

    De ger ingenting och blir sura, ilskna, farliga när vi inte ger 200% (mer styrka än vad vår kropp rymmer...) Var kommer vår styrka ifrån? Från kärleken själv? Lite poetiskt kanske. Men det verkar som om vi har något gott som inte de har.

    Jag hoppas att att kärleken hjälper ALLA som lever så här att acceptera att de måste lämna honom.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ja, vännen, obehaget. Usch, jag minns det så väl, det fanns nästan alltid där, i botten. Och jag trodde att det fanns där för att det var fel på mig, för att han sa att det var fel på MIG. Fast det var tvärtom. Vilket svek. Du är kvar i känslan va?

    Ja, det är sant, någonstans finns den som drivkraft: Förmågan att kunna älska någon, vilja se och förstå den, vilja bistå, möta göra den glad, trots brister, trots att han inte är perfekt. Det kan vara en så positiv kraft. Det är vackert. Det gör det bara ännu värre att kräva mer än så av oss, att suga ur oss allt det där, att säga att det inte är tillräckligt. Att neka oss att bli älskade på samma sätt tillbaka.

    Men en dag ska jag uppleva att bli älskad på samma sätt tillbaka. Och jag ska alltid sträva efter att älska mig själv på det sättet.

    SvaraRadera
  5. Hej syster!

    Vad starkt av dig att kunna berätta om dina minnen från semestern med honom. Det är så sorgligt när något man ser fram emot och som har alla förutsättningar att bli bra istället blir en besvikelse på grund av hur hans humör och beteende förstör hela resan.

    Jag känner igen det från flera av mina senaste resor med honom. Mina minnen från våra första resor tillsammans är fyllda av glädje men på senare tid är det tvärtom. Vår senaste resa blev en stor besvikelse. Han fyllde år i januari så jag bjöd honom på en weekendresa till Barcelona för att han bl.a. skulle få se sitt favoritfotbollslag spela. Jag hade så många förväntningar på saker jag ville att vi skulle se och göra, men det slutade med att jag fick göra alla dessa saker själv medan han låg på hotellrummet hela resan och surade över småsaker. Jag minns inte ens vad han surade över för det var något väldigt betydelselöst, men det kan väl ha varit något ordval hos mig han inte gillade (som vanligt). Jag fick alltså åka runt på egen hand i Barcelona för att se de saker jag ville se, äta själv osv. Det enda vi gjorde tillsammans efter mycket tjat och vädjande från mig var att se fotbollsmatchen, som jag ju bokat för hans skull. Jag önskade så många gånger under resan att jag åkt med en vän istället, för tänkt så mycket trevligare jag skulle ha haft då...

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, visst smärtar det att tänka på? Just den där eviga malande känslan av att det inte är som det ska. Den blir på något sätt extra tydlig eftersom våra förväntningar blir tydliga under semestern tänker jag. Vi förväntar oss att den andra ska anstränga sig lika mycket för att göra det njutningsfullt, vi förväntar oss tid för beröring, djupa samtal, skratt, vila, ja och romans förstås.

    Jag antar att de vet det. Att de inte kan låta bli frestelsen att hugga då, när vi är som mest förväntansfulla, när vi tänker att nu ska vi ha det bra.

    Mitt ex kunde vara nöjd på semestern, men bara om vi gjorde allt precis när han ville det och jag inte ställde några krav. Det är ju förstås omöjligt att känna sig bekväm i ett sånt läge eftersom han var så nyckfull. "Vad är det han vill egentligen? Nu är han irriterad, men på vad? Borde jag ge honom mer uppmärksamhet eller är jag för klängig? Var det dumt av mig att ta den här klänningen fast han verkade lite missnöjd med den? Är jag inte tillräckligt rolig nu, han skrattar ju inte åt mina skämt? Tycker han att den där tjejen är med spännande, han tittar ju lystet på henne men rör inte vid mig, nej så får jag inte tänka, jag är för svartsjuk, jag är verkligen alldeles för osäker på mig"... Och så vidare...

    Ständigt denna oro.

    Sen tänker jag också att när man åker på tumanhand på semester med en sån, då är man ju verkligen helt i händerna på honom.

    Mitt ex kunde, precis som din kille bara lägga sig på sängen och läsa och vägra att göra något. Men om jag gick iväg själv var det inte heller rätt. Han ville att jag skulle sitta tyst och vänta. Men när jag gjorde det fick jag kritik för det också.

    Fy...

    Ja, nästa gång. Res med en vän!
    Då kommer du att kunna känna den där frihetskänslan som semestern kan ge oss. Den där frihetskänslan som han tar ifrån oss.


    KRAM

    SvaraRadera