15 maj 2011

Ett klokt te

 Några telappar som Hej syster har sparat.

Som ni kanske har märkt är Hej Syster en storkonsument av te. Jag dricker kaffe också, fast max två koppar om dagen. Men te är överordnat. Det ska vara svart te på morgonen, grönt te och yogite under dagen, rött te och yogite på kvällen.

Under min långa väg från beslut till uppbrott till att resa mig igen har yogi-teerna varit en fin hjälp. På varje tepåse sitter nämligen ett litet visdomsord. Ibland har det varit som att det har talat direkt till mitt slutkörda jag: Du orkar lite till.

Så var det under separationen när jag hade bott hos en vän en period och skulle flytta ut. Jag var rädd för mitt ex eftersom han hade betett sig så nyckfullt under separationen, ena stunden vänlig, andra stunden helt galen. Jag trodde att han skulle ha sönder mina saker, att han skulle hota mig, kanske göra mig illa, att han skulle sabotera allt. Så hämtade jag ut nycklarna till min nya lägenhet. Jag var så trött och ledsen den kvällen, men jag visste att jag gjorde rätt. Ändå så oerhört trött. Snart var det dags med hela mastodontprojekt flytta fast jag bara ville ligga och gråta och de vänner som tidigare hade lovat att hjälpa mig att flytta hade börjat säga nej, en efter en. Jag kände mig så ensam.

Jag tog lite värmande te. Jag visste att jag gjorde rätt, men inte hur i hela världen jag skulle orka.
Så läste jag på telappen.


"Challenge doesn't come to small people, challenge comes to great people" stod det.



Gissa om jag log syster? Och kände mig stor och stark just när jag var på väg att vilja ge upp?
Ibland är kloka ord bara det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar