7 april 2011

Han faller en dag


Han kanske ser stor ut i dina ögon. Fortfarande stor och mäktig. Han kommer kanske att lyckas i några vändor till med sina manipulationer. Men i längden kommer en dag när han faller.

Du ska inte ge dig in i den kampen, det krokar bara fast dig i honom, du behöver inte ge dig in i några försök att fälla honom. Han kommer att fälla sig själv en dag.

I många år tar de här manipulativa personerna sig bra fram genom manipulationer. Men allt eftersom tiden går ökar sannolikheten att deras sjaskiga metoder stöter på motstånd. Att de genomskådas. Har han tagit sig fram genom fula metoder kommer fallet när det kommer att vara högt och hårt.

Han kommer att falla.

Till skillnad från de flesta människor blir han nämligen inte klokare med åren, han lär sig inte av sina misstag, han använder samma skeva bemötande om och om igen. Allt eftersom tiden går ökar sannolikheten att han trampar på en person för mycket. Med hans svartvita sätt att dela in människor kommer han att göra fatala felbedömningar, frågan är inte om utan när.

Så syster, vila i den vetskapen, att karma tar hand om det här. Den kosmiska balansen. Om du klarar att släppa, om du klarar att frigöra dig, då kommer obalansen som har varit mellan er att återställas på sikt. Och du kommer faktiskt kompenseras med att bli starkare än du har varit. Han kommer att nå taket så småningom. Han kommer att sluta som en sur och gnölig bitter gubbe som har misslyckats både med familjeliv, vänner och karriär. Till sist.

Lägg dig inte i den processen. Låt ödet ha sin gång för honom. Ta ditt liv i dina egna händer. Han kommer att straffas tids nog för allt det onda han har gjort mot dig. Du behöver inte göra något.

Det bästa vaccinet - Lisa Ekdahl - youtube

Det bästa vaccinet - Lisa Ekdahl - Spotify, obs bättre ljud!


OBS! Ta detta symboliskt och inte bokstavligt. Detta gäller förstås inte om ni ligger i tvist om era barn eller han har gjort sig skyldig till misshandel av det slag som det går att bevisa i domstol. Då ska ni så klart göra vad som krävs för att skydda er själva och era barn. Huvudpoängen med mitt inlägg är att om ni kan släppa hämndbegäret så har ni kommit ett steg vidare i er frigörelse från honom, då har ni accepterat att ni inte kan förändra honom. Då kommer han att uppta mindre och mindre av era tankar så att ni får utrymme att tänka på annat.

4 kommentarer:

  1. Åaaah; vilken bra text!!!! Riktigt bra! Du sätter ord på det så bra!

    "Till skillnad från de flesta människor blir han nämligen inte klokare med åren, han lär sig inte av sina misstag, han använder samma skeva bemötande om och om igen. Allt eftersom tiden går ökar sannolikheten att han trampar på en person för mycket. Med hans svartvita sätt att dela in människor kommer han att göra fatala felbedömningar, frågan är inte om utan när." - Såååå rätt!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är alltid värdefullt att få respons och igenkänning :-).

    Och även om vi inte ska fyllas av hämndbegär, så känns det skönt att tänka så. Att det slår tillbaka mot honom en dag.

    SvaraRadera
  3. Åhhh vad jag vill att han ska falla, falla hårt!

    Jag vill att han ska få känna samma smärta som jag känner.
    Jag vet att jag är hämndlysten och jag hoppas att jag en vacker dag kommer att kunna släppa det och se tillbaka på min tid med honom med tacksamhet och förlåtelse.

    Jag har bara så svårt att förstå hur en människa som säger sig älska en annan människa så mycket, kan gå vidare till nästa partner så fort.

    Själv har jag fortfarande inget intresse i andra män överhuvudtaget, för mig är män könlösa i dagsläget, för mig finns bara han...fortfarande.

    Jag vill vara stark och jag kämpar för att inte gå under. Overklighetskänslan är fortfarande så påtaglig. Händer detta verkligen? Vi som var så kära och som skulle bli gamla tillsammans.......

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!

    Jag tror inte att du behöver förlåta. Hur kan man förlåta ett sådant svek? Jag tänker att det som är viktigt är att du försöker acceptera att det har hänt och försonas med att det blev så. Förlåta honom? För mig är det omöjligt. Jag vill bara att han ska vara borta för alltid ur mitt liv och jag hoppas innerligt att ingen annan kvinna råkar ut för honom.

    Men allt har sin tid, varje del av processen. Mitt beslut mognade fram när jag var i relationen, för dig blev det mer abrupt, en framtvingad insikt, han lämnade dig dinglande i tomma intet. I den tomhet han redan hade placerat dig i.

    Anledningen till att han går vidare är just denna grymma hårda hemska: Att han inte kan älska som vi. Han använder oss för att blåsa upp sig själv, när han känner sig färdig släpper han (som i ditt fall), eller intar en bekväm position ovanpå oss där vi ligger (som i mitt fall), så att vi alltid tyngs av honom.

    Så söta rara. Det är klart att det är förjävligt att inse. Samtidigt, när insikten väl är där, fullt ut. Då kan man acceptera och förstå fullt ut att det var det enda alternativet för framtiden, att inte vara med honom. Det var din enda chans till det du drömde om.

    Det du drömde om med honom byggde på lögner. När du inser det även med hjärtat kan du börja bygga på ett liv som är sant. Och lojalt mot dig själv.

    Stor kram!

    SvaraRadera