6 april 2011

Nu då?


Jag fick den stora frågan: nu då?
Vad gör man när man äntligen har börjat öppna ögonen och ser det svart på vitt.
Den förskräckliga sanningen att han inte har älskat en som den man är. Att han kanske aldrig har älskat en. Inte på det sättet som vi menar med att älska, eftersom han bara är förmögen att utöva kontroll. Han vågar inte visa sig svag. Han bygger sin uppblåsta bild på en föreställning om att han är förmer än oss, vet bättre än oss. Trots att han har fått allt om bakfoten. En sådan person kan inte älska, inte ens sig själv.
Så. Nu då, när vi ser det. Hur ska vi kunna smälta insikten?

Det här är inget heltäckande svar eftersom jag fortfarande går en balansgång mellan att kunna svara och att söka svar själv på samma problematik. Så här tänker jag att vi ska göra nu:

1. Vi lovar oss själva att aldrig stänga ögonen för det här igen. Det var våra stängda ögon som gjorde att det kunde fortgå. Vi vet varför vi stängde dem då, vi försonas med att vi stängde dem då. Men vi lovar oss själva att aldrig stänga ögonen igen. Hur ont den nya insikten än gör.

2. När vi står upp för våra upplevelser, när vi ser dem för vad de är. Då skapar vi äntligen en efterlängtad grogrund för vad vi är. För som i Gabriellas sång "Jag har aldrig glömt vem jag var, jag har bara låtit det sova, kanske hade jag inget val, bara viljan att finnas kvar". Vi sov för att överleva. När vi har vaknat är vi omtumlade och vingliga och sköra. Men vi är vakna, för första gången sedan han lurade oss med guld och gröna skogar kan vi leva livet på riktigt. Som de vi är, inte som den han vill att vi ska vara. "Jag är inte den du vill att jag ska vara. Jag är den jag vill vara" blir vårt mantra.

3. Vi älskar ändå. Vi fokuserar på de människor vi älskar och de aktiviteter vi älskar att göra. Träffar människor som vi kan vara oss själva med. Struntar i att träffa människor som känns jobbiga att umgås med. Öppnar dörren för de allra finaste vännerna. Prioriterar bland människorna omkring. Tar över rodret över vårt stormdrabbade skepp. Vi väljer det som känns trösterikt och glädjerikt. På det sättet kommer vi bit för bit se att vi älskar oss själva också.

4. Vi gör något helt oseriöst. En flört som inte betyder något kanske? Går ut och dansar. Leker med ett barn. Ser att det inte alltid är på blodigt allvar. Ibland får det bara vara kul också.

5. Vi tillåter oss själva att känna i de doser som kroppen klarar. När tårarna lurar: Släpp fram dem tills du är färdiggråten för stunden. Min kloka vän brukar säga att ångest är många känslor på en gång. Sitt ner och soretera och tillåt alla känslor att komma fram.

6. Utmana dig när du orkar. När du har dina bra dagar, gör något lite extra. Ta för dig. Var stolt när du lyckas. Herregud, vi har sovit, men nu är det dags att inta livet. Att storma in i våra egna liv och ta över kontrollen på ett sätt vi aldrig har gjort förut.

7. Fundera över vad du drömmer om nu. Skriv en lång lång lista med drömmar om stort och smått du vill göra och vill uppnå. Känn ingen stress att uppnå dem. Efterhand kommer du att märka att du kan bocka av ett och annat. För vi går framåt. Även när det känns som att vi släpar oss fram. När vi kanske till och med släpar oss fram så rör vi oss mot våra mål om än låångsamt.

8. Och det yttersta målet: Var sann mot dig själv. Var lojal mot dig själv. Stå upp för dina behov. Då kommer resten att ordna sig. Hur kan vi inte förutse, men det är en del av charmen.

5 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vet inte vad jag ska skriva men vill skriva nåt. vill lämna men har inte kommit dit. Har skrivit mkt på ett forum som nu är nedlagt :( Men iaf,läser din blogg även om jag ej kommenterat så mkt. Läste ett av dina inlägg om svartsjuka. Min kille är mkt svartsjuk.Visar inte jag mig svartsjuk ser han till att göra allt för att jag ska bli det. Han kan tex prata om en tjej i en affär,namnge henne ,precis som att han har pratat med henne o säga att hon är hans pudding o att han märker att hon e intresserad. Sen när vi går in i affären vill han ej peka ut henne utan bara skrattar o säger att han inte tänker säga vem hon är.
    Han har sagt att det kommit fram nakna tjejer till honom när han varit o solat,kommit fram nakna o frågat om hjälp att starta solariet. Många ggr när jag varit ledsen så tycker han väl att jag straffats tillräckligt o ser att jag bryr mig genom mina tårar o då säger han att han bara skojade.
    En gång var vi på fest(5 år sen ca) o då blev han arg på mig inför alla där. Han tryckte ner mitt huvud kraftigt mot bordet. Då (enda gången det hänt) blev en tjej förbannad o sa till honom att inte röra mig en gång till o att han ska sluta misshandla mig. Min kille blev vansinnig men sa inte så mkt utan bara gick därifrån. Efteråt sa han till mig att han aldrig gillat den tjejen o att han skulle sprida ut att hon har aids då hon e väldigt smal. Han gjorde det aldrig tack o lov. Än idag hatar han den tjejen,säger att hon e ful o äcklig o inte har nån hjärna.

    Detta va för 5 år sen. Än e jag kvar i detta förhållande som mest handlar om att han psykar mig men en del vådsamheter har det varit mot mig o mina djur..
    Ha en bra dag vännen. Kram fluff

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Du får jättegärna skriva vad du vill och behöver här.

    Det låter inte alls bra det han gör. Det är bra att du förstår att han gör fel. Nu behöver du komma vidare, komma ur stadiet där man spelar död, för att man inte orkar göra en förändring.

    Vad tror du skulle behöva hända för att du ska orka gå?

    Finns det någon du kan prata med?

    Finns det något du undrar över som du vill fråga mig?

    Vill du ha tips på ställen att vända dig till eller vet du var du kan vända dig?

    Det jag kan säga om varje situation som du beskriver: Han behandlar dig hemskt illa. Du ska inte behöva utstå en sådan behandling.

    Ha en bra dag du också!
    /din syster

    SvaraRadera
  3. Ps.

    När han försöker göra dig svartsjuk, han ljuger för att plåga dig, det är vad det handlar om. Jag tror att du kan se det, men det gör det inte rätt. Det är ett väldigt skevt beteende som du inte ska behöva stå ut med. Du ska inte behöva stå ut!

    SvaraRadera
  4. Hej fluff och syster!

    Jag kom att tänka på något för ett tag sen då jag såg filmen: Den man älskar. Vi alla som såg den kunde ju inte fatta varför tjejen gick tillbaka till "misshandlarkillen", även jag! Det var ju så uppenbart att han inte gick att lita på; han hade ju mosat sönder hennes ansikte! Och så anmälde hon honom och så satt han i fängelse ett tag och fick terapi.
    Jag började jämföra hennes tid med sin misshandlare och jag med min och såg att HON FORTFARANDE ERFOR MER POSITIVT ÄN NEGATIVT med honom - det var därför hon gick tillbaka till honom. Jag har (varit tvungen av en viss anledning) stannat med min man tills måttet av positivt helt har försvunnit och allt är bara negativt nu, så jag ska definitivt lämna honom och jag vet ända in i mitt innersta att vad han än säger så kommer jag ALDRIG att lockas tillbaka till honom. Mina förhoppningar om ens ett drägligt liv med honom är SLUT, FINITO, BORTA, ICKE EXISTERANDE.
    Tack för din blogg. Jag får tömma mig så mycket!!!

    SvaraRadera
  5. Det är bra. Du är där jag var när jag gick. Jag bara gjorde det en dag. Tänkte att resten fick lösa sig. Nej förresten du är steget vidare ändå, för jag hade inte kommit så långt i mina insikter som du.

    Det är toppen. Kapa banden, så många du bara kan. Den dag du går behöver du dumpa honom så gott det går. Lämna honom bakom, blicka framåt.

    Kramar i massor!

    SvaraRadera