27 april 2011

Säkerhetsåtgärd

För säkerhets skull systrar, när jag nu känner mig så positiv till allt, till och med nästan till honom så tar jag fram min lista. Jag läste den varje dag under separationen, jag har redan skrivit om det under etiketten hemläxa, kolla där om ni vill göra en likadan. Denna lista har jag aldrig visat för någon. Nu får ni titta på den!

Kom ihåg:
- Han ser sig själv som felfri och är inte beredd att ändra sig ens när hans beteende förstör grundtilliten i hela relationen.

- Han har hotat dig och skrämt dig och sagt att han tycker att du förtjänar det.

- Han har pratat illa om mamma, dina systrar och de flesta av dina närmaste vänner. Människor du håller högt.

- Han har klankat ner på, raljerat kring och ringaktat dina politiska åsikter och grundläggande värderingar.

- Han har en usel människosyn och kvinnosyn.

- Han säger vad som helst för att få dig att känna att problemet är hos dig och kommer att få omgivningen med sig om du inte är försiktig.

- Han har agerat respektlöst och sårande när han har följt med dig och träffat dina vänner och din familj.

- Han har alkoholproblem, du vet det.

- Du har haft att känna dig älskad och trygg på din lista med drömmar i två år utan att ens överväga att bocka av det.

- Han har bestraffat dig med tystnad och irritation.

- Han har styrt dig med små och stora medel på ett finlirigt sätt så att du har anpassat dig sjukt mycket. Ändå är han aldrig nöjd.

- Du har inte vetat om han ska finnas där när du är ledsen.

Han har inte lyssnat när du har försökt förklara vad du behöver.

- Sex har varit helt på hans villkor och han kysste dig inte trots att han visste att du älskade att bli kysst. Han har hållt fast ditt huvud, tagit stryptag, nypt i dina bröstvårtor så att det gör ont trots att du har sagt att du inte vill det. Du har sagt det flera gånger, han vet. Han har verkat uttråkad och stel när han ska tillfredsställa dig och hårdhänt. Aldrig velat ge oralsex trots att han hela tiden krävde det av dig. Han kunde tvinga ner ditt huvud mot hans kön, du sa nej, han gjorde det igen.Som om han hade glömt. Han hade inte glömt.

- Han har fått dig dit han ville genom att sexvägra när du har försökt hävda dina behov och säga att han inte är attraherad av dig.

- Han har klankat ner på din kropp, din klädstil, ditt utseende.

- Han har kommenderat dig trots att du har sagt att du inte vill att han ska kommendera dig.

- Han har strandat dig på alla fester och på krogen trots att du har bett honom att inte göra det.

- Till och med hans EGEN vän är arg för att han har behandlat dig så illa.


Så ser min lista ut. Med enda skillnaden att idag byter jag ut alla trots till för. Hur ser din lista ut?

2 kommentarer:

  1. Hej Syster!
    Jag kan bocka av de flesta av dina punkter här, förutom alkoholen. Men som jag nämnt tidigare så hade han problem i yngre år med alkoholen.

    Du är bra på att sätta ord på det som hänt/han har gjort. :)

    Usch vad hemsk det är känner jag nu att läsa en sådan här lista och inse hur illa behandlad man faktiskt var.

    Vi ska vara glada för att vi är fria nu :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Jessie!

    Ja, visst blir det tydligt när man spaltar upp allt! Det är bra, för det är så lätt att förringa sina upplevelser, det har man ju gjort så länge med honom. När det står där framför en kan man inte bortförklara mer. Det är som det är. Det var så fel.

    Och du har så rätt, vi ska vara glada för det, Livet kan vara nog så trixigt utan att man lever med en människa som motarbetar och trycker ner. Vi har så mycket bättre chans nu att forma de liv vi vill ha. Kram!

    SvaraRadera