28 april 2011

Plocka blommor


Jag ser vårblommorna. Överallt.
Det jublar i mig.
Vitsippor och blåsippor runt husknuten.
Igår hade tusenskönan slagit ut på gräsmattan, med vintergäcken.

Jag plockar blommor.
Ser mot himlen.
Ett sätt att delta.

Jag tar dem med mig och sätter dem i vas.
Ett kort minne. Hur du fnös åt min glädje.
Hur du kallade blommorna för skräpiga
att jag bara drog in insekter.

Första gången jag gav dig en ros på promenaden.
Och du rynkade på näsan och slängde den.

Och jag plockade ändå, visst plockade jag ändå.
För att det inte skulle bli så tydligt att du tagit lusten ifrån mig.
För att jag visste att jag alltid gillat att plocka blommor.
Gömde djupt inne i mig vetskapen om att du hade förstört det jag älskade.

Sätter blommor i vas. Minns.
Nästa dag plockar jag fler.
Jag ska plocka så många buketter i år
och le mot spindlarna som kryper ur vasen.
Släppa ut dem igen.
Svårare än så är det inte.

Du skulle alltid göra allting så svårt.
Men utan dig är allting lättare.

2 kommentarer:

  1. Hej syster!

    Vad underbara saker du gör!
    Där jag bor kan jag inte uppleva vårblommorna så det är bitterljuvt när jag läser, men jag vet att snart, om ett tag, kommer det bara att vara ljuvt...
    Appropå ljuva saker, jag har börjat måla och njuter till fullo med det. När han ser vad jag gör - och så dålig är jag inte - stirrar han bara och går vidare till sina saker.
    Är han avundsjuk att jag kan göra något vackert, vet han inte vad vackert är, eller bryr han sig inte om min lycka om inte han är inkluderad i den? Jag tror mest på det tredje...
    Men inte bryr jag mig om det, det var LÄNGE SEN jag var beroende av hans åsikt.

    Så plocka på, du vårliga syster! Plocka för mig också och njut ännu mer!

    Kram och God vår!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad spännande, det händer något snart alltså? Wow! Då, när du är där, får du plocka en bukett till dig själv från mig. ;-).

    Jag tänker att han antagligen inte vill erkänna inför dig att han ser att det är vackert det du gör. Om han erkänner det erkänner han dig, och det kan han inte utan att tappa i makt. Så lumpet.

    Det är jättebra träning att frigöra sig från hans åsikter om det du gör.

    Så, tills du plockar en bukett själv plockar jag åt dig!

    Kram!

    SvaraRadera