11 mars 2011

Inspirationskällor



Vad inspirerar dig?
Vem inspirerar dig?
Vem känner du dig inspirerad tillsammans med?

Kvällens hemläxa går ut på att hitta var vi kan vända oss för att bolla idéer om vår framtid och hur vi kan hitta lust att söka efter vad som är rätt för oss, vad vi vill göra med våra liv. Skriv en lista på saker som väcker din inspiration. Skriv sedan en lista på inspirerande personer i din omgivning.

Låt dessa inspirationskällor bli platser att gå till när du är tom på idéer. Låt dessa inspirerande personer vara dem som du rådfrågar inför framtiden.

Personer som oroar sig för oss riskerar att sänka oss i det avseendet. De kanske är jättebra på attt lyssna på och bekräfta dina känslor, eller jättesnälla och ställer upp praktiskt. De kanske har lättare att förstå hur jobbigt du har haft det. Men fråga inte en orolig människa om framtidsråd. Efter vad du har gått igenom har du tillräckligt med tvivel på dig själv ändå. Och samtidigt skonar du de oroliga människor från att stressa upp sig och bli oroliga över dig.

Det är ju inte så att du kommer att fatta förhastade beslut för att du vänder dig till folk som tror på sin förmåga.

Kram!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad konstigt att mitt huvud blir helt tomt och jag sitter helt tafatt efter denna "hemläxa". Jag har ingen aning vad jag ska skriva!
    Hela mitt liv med honom går tydligen ut på att serva honom i allt HAN vill och varenda gång jag vill göra något, och gör det, så får jag "betala för det" på något sätt efteråt.
    Så man slutar att göra något som man vill själv. Det blir liksom lugnare inom familjen då. Det är något man kan kontrollera i alla fall. Att inte göra något som HAN inte vill.
    Vad blir kvar? Ett helt tomt inre + magsåret.
    Än så länge måste jag stanna kvar.
    Den här bloggen, tack "hej syster"! börjar bli jättebra för mig på så sätt att jag lockas att skriva ur mig allt. Det är som om jag tar ett steg till att börja tömma mig på/förstå de sakerna som gjorde/gör magsåret.
    SEN när jag är fri får jag tänka på inspirationen.
    Tack.

    SvaraRadera
  2. Hej fina du!
    Jag förstår precis. Men då var det i alla fall något som blev tydligt med hjälp av hemläxan, just hur mycket du har gett upp. Jämför det med hans insatser så blir det så plågamt tydligt hur han bara stjäl och suger energi och ork ur dig :-(. Anar jag att du tänker att du måste repa dig innan du ska orka gå? Men tror du att du kan repa dig med den tyngden runt foten? Till en viss punkt tror jag att du kan det, men sen måste du lösgöra dig för att kunna bli riktigt stark.

    Du kommer att hitta tillbaka till din lust tids nog. Det är det bästa: När du har fått vila, när du har fått läka, när du har fått känna hur det är att leva i frid. Då kommer din lust att vakna igen, och när du följer den kommer du att få så många oväntade vackra bonusgåvor.

    Skriv fina, skriv! Du är så stark som vågar öppna ögonen. Den värld som uppenbarar sig framför dig är så mycket bättre än den du är på väg att lämna bakom dig.

    SvaraRadera