8 mars 2011

Precis som jag?

(Hej Syster predikar inte om rätt och fel. Hon dömer dig inte.)


Hej syster!

Jag är så glad att du är här och hoppas att du hittar något att ta med dig, något som hjälper. Det är så fint att få dela och om min upplevelse kan hjälpa. Men jag vill bara påminna er om att det jag säger inte på något vis är facit.

Vi kommer att ha många olikheter. Jag är inte professionell. Jag känner inte till alla möjliga scenarier eller dilemman som ni har råkat ut för. Jag är en medmänniska som har gått igenom något liknande. Jag kommer att dela med mig av mina upplevelser och en del kommer ni att känna igen. Jag kommer att ge råd när ni frågar om det utifrån det jag har upplevt och tror. Det ni inte känner igen, håller med om eller blir hjälpta av behöver ni inte fästa så mycket uppmärksamhet vid. Känns det okej?


Det jag tror att vi behöver lära oss är att hitta: Vad känner jag innerst inne. Även om vi har så mycket gemensamt är det inte säkert att du och jag alltid känner likadant eller har upplevt samma saker. Det är så. Det ska vara så. Inget du känner är fel.


Kärnan: Det som är okej för andra behöver inte vara okej för dig. Bara du kan avgöra vad som är okej för dig och inte. Skriv upp det på en lapp som du bär med dig: Bara jag kan avgöra vad som är okej för mig.

2 kommentarer:

  1. Det är klart att allt inte kan stämma in på en själv, men det verkar vara mycket som är likadant när det kommer till dessa mäns beteenden :/

    Som jag skrivit förut så försöker jag samla styrka till att bryta med min sambo. Nu har jag börjat med att varje kväll skriva ner vad som hänt under dagen; hans vredesutbrott, kränkande ord, sjuka diskussioner osv. Tänker att det kan bli lättare sedan när jag lämnat och har stunder när jag saknar honom att titta tillbaka på det jag skrivit och inse att jag inte vill ha det så. Jag har annars märkt att det är så lätt att glömma och förtränga saker.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är sant, mycket stämmer, jag vill bara säga det för säkerhets skull så att ingen avfärdar sin upplevelse för att den inte stämmer överens med det jag beskriver. Jag vet att tvivel hör till.

    Det är jättebra att skriva. När jag hade lämnat mitt förhållande gick jag igenom alla mina dagböcker och markerade alla ställen där mitt riktiga jag försökte ropa till mig med rött. det blev tydligt att jag många gånger hade uttryckt och haft precis rätt men sedan bortförklarat det. Så det är väldigt bra att skriva ner. Fortsätt med det!

    SvaraRadera