13 juli 2011

Min frihet



Varje dag tar jag mod till mig.
Andas djupt känner efter.
Jo, jag är glad.
Varje gång ett jubel.
Jag är fortfarande glad.

Så är livet efter dig.
Det är att vakna varje morgon med en ro i kroppen.
Och att säga att friheten inte ryms där du trodde
i sprit och nya erövringar
i segrar och nedtrampat motstånd.

Friheten ryms i en kaffekopp på morgonen befriad från ångest.
Den finns i en strykning över håret.
I tår som viftar i vindens takt.
Den finns i skratt som klingar från magen.
I känslan av att duga.
Den finns där människor älskar mig för det som gör mig till mig
och alla känslor tillåts existera.

Och du trodde man måste korsa atlanten eller vinna miljoner.
Men friheten finns i de goda gesterna
och de rena ärliga hjärtan som utför dem.
Friheten finns i att vägra människor som dig tillträde.

Den finns i en öppen flod
där ingen kontroll härskar.
Där tankar får växa sig stora och vilda.
Där ingenting dövas eller döljs.
Friheten uppstår inte genom att strunta i andra.
Den uppstår när du lär dig att uppskatta alla tusen små saker
andra människor ger dig varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar